קרדיט Pixabay

ברוב המקרים, קבלת דירה בצוואה הינו אירוע מהול בעצב ובשמחה. קבלת בעלות על נכס הינו אירוע משמח אך כרוך בפרוצדורה ארוכה הדורשת סבלנות רבה ומידע בירוקרטי חשוב שצריך לדעת. המאמר הבא יעשה לכם סדר בפרוצדורה הכרוכה בהליך של העברת דירה בצוואה. וינסה להנגיש עבורכם כמה שאפשר את ההליך.

אז מה עושים על מנת להעביר דירה בצוואה המשיכו לקרוא!

שלב ראשון – בדיקת נוסח טאבו

יש לוודא כי אכן הדירה בצוואה שייכת למוריש וכי המוריש היה בעל הזכויות במקרקעין. ניתן יהיה  לעשות זאת באמצעות הפקת נסח טאבו או הפקת נסח רישום חתום בלשכה שבה רשומים המקרקעין.  זה תנאי מקדים על מנת לבצע העברת דירה בצוואה.

שלב שני קבלת צו קיום צוואה

על מנת לבצע רישום של דירה בצוואה בטאבו(לאחר העברת דירה בצוואה) יש לקבל צו קיום צוואה מאת הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים. צו קיום צוואה מסדיר את חלוקת העיזבון של אדם שנפטר (כגון דירה בצוואה) והותיר אחריו צוואה תקפה. יש לקבל צו זה על מנת לחלק את עיזבונו של המנוח ובעצם לבצע את העברת דירה בצוואה. במידה וקיבלתם דירה בצוואה ואין בידכם צו קיום צוואה עליכם תחילה להתחיל הליך של הגשת בקשה זו. הדבר כרוך בפרוצדורה נפרדת והיינו ממליצים להיעזר בעורך דין בשלב זה.

מעבר לצו הצוואה, יש להציג מסמכים נוספים כגון: טופס בקשה לרישום הורשה שנחתם על ידי המבקש/היורש (חתום ומאומת על ידי עורך דין), אישור בדבר היעדר חובות לעירייה,  שובר תשלום אגרת הטאבו, צילום של תעודות הזהות של היורשים ועוד׳.

שלב שלישי  – הגשת בקשה להעברת דירה בצוואה

הבקשה לרישום זכויות ההורשה של הדירה בצוואה מוגשת ללשכת רישום המקרקעין בה רשומים המקרקעין.

כיצד מגישים בקשה להעברת דירה בצוואה?

ישנן שלוש דרכים להגיש את הבקשה לרישום זכויות ההורשה:

  • באמצעות הדואר – יש לשלוח את המכתב ללשכת המקרקעין בה רשומה הדירה שהועברה בצוואה.
  • פניה פרונטלית – יש ללכת ללשכת המקרקעין הרלוונטית ולהגיש את התיק בשעת קבלת הקהל.
  • הגשת בקשה מקוונת – ישנו מסמך מקוון שבאמצעותו ניתן להגיש את הבקשה. אך, שימו לב!, את המסמך המקוון יכול להגיש רק עורך דין בעל כרטיס חכם מתאים. כמו כן, הגשה מקוונת תתאפשר רק בהתאם לצווי ירושה שקיבלו תוקף על ידי הרשם לענייני ירושה בלבד.

משרדנו מטפל בבקשות להעברת דירה בצוואה נשמח לעזור 

דוגמא לצו קיום צוואה של לקוח במשרדנו

קרדיט לתמונה: עו"ד מאור גרצנשטיין

אז איך מתקדמים מכאן? על מנת לבצע העברת דירה בצוואה קראו בהמשך המאמר! 

 מה הם המסמכים הנדרשים לצורך רישום דירה בצוואה בטאבו ? כל זאת לאחר העברת דירה בצוואה.

  • טופס בקשה לרישום מקרקעין.
  • על הבקשה לרישום דירה בצוואה, להיות חתומה על ידי לפחות אחד היורשים ומאומתת על ידי עורך דין או רשם.
  • בקשה מאומתת על ידי קונסול לא תתקבל.
  • אם נתמנה מנהל עיזבון, הבקשה תהיה חתומה על ידו ומאומתת על ידי עורך דין או רשם. אנו ממליצים על עורך דין לענייני ירושה כחותם על התצהיר.
  • בקשה מקוונת יש לצרף לה כתב הצהרה והתחייבות של עו״ד ירושה. 

בוצע העברת דירה בצוואה וקיבלתם את הדירה? האם תדרשו לשלם מיסים?

אין חובה לתשלום מס שבח על הדירה בצוואה. כמו כן, יש פטור מס שבח בין העברת הזכויות של המוריש שביצע העברת דירה בצוואה ליורש. כלומר, אין צורך להציג אישור מיסים. במידה ותתבצע עסקה עתידית כלשהי בנכס ( למשל: תרצו למכור את הדירה בצוואה) יתכן והפטור לתשלום מס יוסר ותצטרכו לשלם מס שבח במכירתה. במקרה והדירה אשר הועברה בצוואה שניתנה נמכרת על ידי היורשים הם זכאים לרוב לפטור המכונה ״פטור דירת ירושה״. במקרה בהם למוכרי הדירה בצוואה אין פטור מתאים הם ידרשו לשלם עשרות עד מאות אלפי שקלים בגין עסקת המכירה. שימו לב, מכירת דירה בירושה על ידי מנהל עיזבון נחשבת למכירה על ידי היורשים.

 מי זכאי לקבל פטור ממס על דירה בצוואה?

על פי החוק – סעיף 49ב (5) לחוק מיסוי מקרקעין ניתן לקבל את הפטור במידה ועומדים בתנאים הבאים:

  • א. מוכר הדירה הוא בן זוגו של המוריש או צאצא שלו (בן / נכד / נין וכדומה) או בן זוג של צאצא המוריש.
  • ב. טרם מותו היה המוריש הבעלים של דירת מגורים אחת בלבד.
  • ג. במידה והמוריש היה בחיים ובוחר למכור את הדירה – הוא היה זכאי לקבלת פטור ממס שבח בשל אחת מעילות הפטור ובהתאם למועד המכירה.

על מנת לבצע עסקת מכירה לאחר העברת דירה בצוואה באופן האידיאלי ביותר, כמו בכל עסקת נדל״ן, יש להיעזר בעורך דין מתאים שיוכל ללוות אותכם בתהליך.

לסיכום- העברת דירה בצוואה ובמהירות ?

במאמר זה סקרנו את כל המסמכים והפרוצדורה הכרוכה בהעברת הזכויות של בדירה בצוואה שקיבלתם. עברנו על ההליך החל מבדיקת נוסח הטאבו ועד להעברת הזכויות של הדירה בצוואה.

נסכם את דרכי הפעולה המומלצות בהעברת דירה בצוואה-

  1. בדיקת נוסח הטאבו- בדיקת זכויות המקרקעין של המוריש.
  2. פנייה לעורך דין המתמחה בירושה על מנת שיטפל במסמכי צו קיום הצוואה ובבקשה להעברת זכויות הדירה בצוואה על שמכם בזריזות וביעילות.
  3. קבלת זכויות המקרקעין על הדירה בצוואה.

כותב המאמר הוא עורך דין אשר עוסק בהליך משפטי מסוג נדל״ן וירושה. כמו כן, עורך הדין מלווה יורשים החל מרגע קבלת הצוואה ועד לקבלת זכויות המקרקעין על הדירה בצוואה. לעורך הדין התמחות מיוחדת בהעברת דירה בצוואה ובחוק המקרקעין והירושה בפרט, דבר המקנה למשרדינו את היכולת לתת שירות מקיף להליכים משפטיים בנושאים אלו. המאמר נוסח וחובר בסיועה של גב' הילה סגרון, משפטנית בהכשרה.

המשרד שלנו מזמין את לקוחותיו ליצור קשר במגוון ערוצי תקשורת במשרד שלנו בכדי לקבל מידע נוסף על העברת דירה בצוואה (השיחה ללא תשלום).

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here