פטור ממס שבח
מקור pixabay

מס שבח הוא מס החל על כל אדם המוכר נכס מקרקעין בישראל, כאשר מתקיים רווח על הנכס. הנכס יכול להיות דירה למגורים, מחסן, משרד, קרקע ונכסים מסוגים אחרים המוגדרים כנכסי מקרקעין בישראל. במידה ואין פטור או הנחה במס השבח על מוכר הנכס לשאת בתשלומי המס בהתאם שהם למעשה נגזרת מרווח ההון של המוכר מהנכס שלו.

מהו פטור ממס שבח ומי יכול לקבל אותו?

פטור ממס שבח הוא פטור מלא או חלקי מאותו מס המוכר כמס שבח. בעבר הוא היה ניתן כמעט לכל אחד עבור מכירת הדירה אולם כיום התנאים הנם נוקשים יותר וקשה יותר לקבל את הפטור או אפילו הנחה. מומלץ להיוועץ עם עורך דין מנוסה ומקצועי שילווה אתכם בתהליך המכירה של הנכס (סביר שגם ככה תצטרכו עורך דין להכנת חוזה המכר ועבור שלבים נוספים בתהליך גם כך) וכך תוכלו להימנע מתאונות מס לא מכוונות בשל חוסר ידע או עדכון בפרטים החדשים בחוקה.

שלב 1 – בדיקת קיומו של השבח וקיזוז הוצאות מוכרות:

בשלב הראשון עורך הדין שלכם יבצע בדיקה מעמיקה לגבי ערך הנכס בעת הרכישה שלו בעבר, שווי העסקה שאתם הולכים לקבל ולבדוק את הרווח הצפוי מהעסקה, אם יש כזה. נוסיף לחישובים את ההוצאות השונות המוכרות לקיזוז מס השבח כמו שכר טרחה של עורך דין, שמאי, מודד, היטלי השבחה, הוצאות שיפוץ והשבחת הנכס ועוד. לאחר מכן נבדוק את הערך המקורי של מס השבח. לעתים יהיה מדובר בסכום נמוך עד כדי כך שלא תרצו להתעסק עם זה יותר מדי או לחילופין תוכלו לחסוך אלפי או עשרות אלפי שקלים בתשלום מס השבח בשל דברים שלא חשבתם שניתנים לקיזוז מסכום זה.

שלב 2 – הכרת התא המשפחתי:

הורים וילדיהם עד גיל 18 ייחשבו לתא משפחתי אחד וכל נכס שיירכש על ידי מי מהם ייחשב כנכנס של כל בני המשפחה. חוק זה נועד למנוע מצב שבו כל אחד מבני הזוג (במידה והם גרים יחד ולא בנפרד) רושמים דירה על שמם בנפרד ועל ידי כך רוצים להפחית או להימנע מתשלום המס. לחילופין, לרשום דירה שנייה להשקעה על אחד הילדים למשל שלא באמת גרים שם אלא עם ההורים.

שלב 3 – סיווג העסקאות:

חשוב להבין כי פטור ממס שבח יכול להגיע בעיקר במידה ומדובר במכירת דירה ראשונה/יחידה המיועדת למגורים (למשל לצורך שדרוג מגורים). ולכן יש לסווג את אופן המכירה של הנכס. אם אתם ידועים כאנשים שרוכשים ומוכרים נכסים לעתים קרובות ייתכן וזה ייחשב לפעולה מסחרית למשל ולכן יתייחסו לכך בהתאם.

לסיכום כדי לקבל פטור ממס שבח כדאי לשכור עורך דין מקצועי ומנוסה שילווה אתכם בתהליך המכירה של הנכס, יבצע את כל החישובים הנדרשים כולל הוצאות מוכרות ויבדוק את האפשרויות השונות עבורכם לקבלת הפטור באופן מלא או חלקי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here