קרדיט FREEPIK

אין כל ספק שאחת הסיטואציות המלחיצות ביותר בחייו של אדם היא כאשר הוא נאלץ להתמודד מול גורמי אכיפת החוק. ייתכן כי אנשים נורמטיביים ישאלו את עצמם או יאמרו לעצמם כי מצב זה "לא יכול לקרות להם" וזאת מפני שהם אנשים נורמטיביים שומרי חוק. אף על פי כן, כמעט כל נהג נאלץ למצוא את עצמו במהלך חייו מתמודד מול גורמי אכיפת החוק במצב כלשהו. במרבית המקרים לא מדובר בחומרה גבוהה של עבירות אלא עבירות שכל נהג נורמטיבי וסביר ייתכן שיחטא בהן. כך לדוגמא ייתכן מצב של נהיגה במהירות מופרזת, מצב בו נקלעתם על לא עוול בכפכם לתאונת דרכים או נהיגה בשכרות, מצב בו הכשירות הרפואית שלכם מוטלת לפתע בספק ואתם נדרשים להגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. 

העבירות השכיחות

ישנן עבירות שכיחות מאוד הקורות לנהגים מיומנים וזהירים בנקודות מסוימות בהן הם עשויים לאבד ריכוז לרגע קצר או במצבים בהם האשמה לתאונה אינה שלהם. מצבים אלו עשויים להיות כאמור מעלה נהיגה במהירות מופרזת, או היקלעות לתאונת דרכים. כאשר מדובר בנהיגה במהירות מופרזת החוק קובע מהן המהירויות המותרות בכל סוג של דרך. הכלל הבסיסי אומר כי בדרך עירונית המהירות המותרת עומדת על 50 קמ"ש, בדרך בין עירונית המהירות המותרת עומדת על 80 קמ"ש, ובדרך בין עירונית שבה הפרדה בנויה המהירות המותרת היא עד 90 קמ"ש. עם זאת, כללים אלו עשויים להיסתר על ידי תמרורים ספציפיים המוצבים באותו מקטע ספציפי. מצב זה עשוי לגרום לבלבול. כך לדוגמא בקטע הנדמה ככביש בין עירוני רגיל עשוי להיות מוצב תמרור המורה על מהירות מותרת נמוכה יותר. כאשר נהג נורמטיבי אינו מבחין בתמרור זה הוא עשוי להיתפס כאשר הוא חרוג באופן ניכר מהמהירות המותרת באותו קטע דרך. 

כאשר מדובר בתאונת דרכים בוחני התנועה של משטרת ישראל נדרשים לבחון את נסיבות התרחשות התאונה. כאשר מדובר בתאונת דרכים בה ישנם נפגעים בגוף או בנפש, המשטרה עשויה לשלול שלילה מנהלית של רישיון הנהיגה שלכם לפרקי הזמן הקבועים בחוק העשויים לנוע בין 30 ל-90 ימים. אולם ניתן להגיש בקשה לבית המשפט באמצעות עו"ד תעבורה לביטול הפסילה המנהלית. כאשר בית המשפט יכול לקצרה או לבטלה. 

נהיגה בשכרות או בהשפעת סם

מדובר בעבירות חמורות ביותר ולא בכדי המחוקק קבע בחוק עונש מנמלי של שנתיים פסילת רישיון נהיגה. במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים או שכרות לרוב הסנגור ינסה להמיר את העבירה של נהיגה בשכרות או תחת השפעה, לסעיף קל של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.

להבדיל מהסעיף הקודם בו עונש המינימום הוא שנתיים, בסעיף של נהיגה תחת השפעה יש גם עונש מינימום אולם הוא מתחיל מ – 3 חודשים ובהתאם למה שיסוכם בין הסנגור לתביעה.

התביעה מבחינתה תסכים להגיע להסדר על סמך כשלים בראיות.

עורך דין מיומן יצלם את התיק מרשויות התביעה ויכין דו"ח כשלים מפורט במטרה להביא לזיכוי הנאשם או הסדר טיעון מקל.

שיטת הניקוד

תקנות התעבורה קובעות כי הסנקציה החלה על עבירות תנועה רבות היא בהתאם לשיטת הנקודות. כלומר, כל עבירה שווה מספר מסוים של נקודות הקבוע בתקנות, וככל שבמהלך תקופה מסוימת אדם יצבור מסוים של נקודות יהיה עליו לשאת בסנקציות הקבועות בחוק. כך לדוגמא צבירה של 12-24 נקודות משמעותה דרישה לביצוע קורס נהיגה של רשות הרישוי ("נהיגה מונעת"). ככל שמספר הנקודות הולך ועולה כך הסנקציה מתגברת. כך לדוגמא אדם שצבר מעל ל-36 נקודות יפסל רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 3 חודשים ועליו יהיה לבצע מבחן תיאוריה מחדש. 

קודם כל – היוועצות

על כל פנים, במרבית המקרים המתוארים לעיל הנהג הנושא בסנקציה יכול לערער ולכפור בעבירות המיוחסות לו. החוק הישראלי קובע את העילות בגינן ניתן לערער על העבירות המיוחסות לאדם וכן את הפרוצדורות הנכונות לעשות כן. עוד לפני שלב הערעור, בכל מגע של נהג מול גופי האכיפה בהתייחס לעבירות תעבורה נכון יהיה אילו האדם יפנה להיוועצות עם עורך דין המומחה בתחום. ברוב רובם של המרבית הייעוץ עם עורך הדין עשוי להביא להטיה חיובית של המצב ולהפחתת הסנקציות אותן מבקשת המשטרה להחיל על הנהג שנתפס במעשים שליליים. לכן, בכל סיטואציה מעין זו נכון יהיה שתפנו לעורך דין רציני, בעל ידע וניסיון בתחום, אשר יוכל לסייע לכם להיחלץ מן התסבוכת אליה נקלעתם .

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here