אחריות מזמין השירות ( צו ההרחבה והסכם הקיבוצי בענף הניקיון)
מקור: pexels

עולם שירותי הניקיון, מתחלק לכמה וכמה קטגוריות. קטגוריה אחת היא של עובדים אשר פועלים באופן עצמאי, לבדם, מדובר על מנקים שמציעים את שירותיהם דרך אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, מפה לאוזן או בדרכים אחרות. קטגוריה אחרת שייכת לחברות ניקיון וחברות קבלן, אשר מעסיקות עובדי ניקיון ואלה נשלחים לבצע עבודות ניקיון במבנים שונים, בין אם מדובר במבנים פרטיים או עסקיים, כגון משרדים.

כאשר אנחנו מזמין שירותי ניקיון מחברת קבלן, עולה שאלה, מי אחראי על העובדים ומי אמור לספק להם את המשכורת וכן את התנאים הסוציאליים השונים, כגון דמי הבראה, פנסיה, ימי מחלה וכדומה.

על פי צו ההרחבה וההסכם הקיבוצי שנחתם בין ארגוני המעסיקים להסתדרות בשנת 2014, ובתוכו נכללות גם חברות ניקיון ותחזוקה שמספקות עובדי ניקיון למגזרים השונים, הרי שלכאורה שאלה זו נפתרה. על פי צו ההרחבה (שביטל למעשה צווי הרחבה קודמים שחלו בנושא). יש למזמין השירות אחריות כלפי העובד, אף על פי שהוא לא מועסק באופן ישיר דרכו והוא לא המעסיק שלו בפועל.

כפי שציינו, שירותי ניקיון משרדים ומבנים מסוגים אחרים, מתבצעים לא פעם על ידי עובדים של חברות קבלן אשר מועסקים על ידם. אך במצב כזה, אי אפשר לפטור את מזמין השירות מאחריות כלפי עובדי הניקיון שמספקים לו שירות.

על פי הצו וההסכם נקבע, שעל המעסיק של העובד לשלם את כל מה שסוכם בינו לבין העובד, אך על מזמין השירות לוודא שאכן זה מתבצע וכן עליו לשלם לו תשלומים שונים, כגון דמי נסיעות, דמי הבראה, פנסיה וכדומה. חשוב להדגיש, שזה לא בכל תנאי, אלא רק במצבים בהם תנאי השכר של העובד על פי ההסכם בינו לבין המעסיק שלו נמוכים מהגבוה המינימאלי, וכן אם מזמין השירות משלם בפועל לספק ממנו הוא שוכר את העובד, סכום נמוך ביחס לעלות השכר ותנאי העבודה.

עד היום, הוגשו מספר תביעות של עובדים כלפי מי שהזמין את השירות, דוגמא בתי מלון או עסקים אחרים, ואכן בית הדין לעבודה קבע שעליהם לשלם להם את השכר ואת העלויות של המרכיבים הסוציאליים השונים, בין אם זה בגלל שכך נקבע בהסכם שבין הספק למזמין השירות, ובין אם זה בגלל צו ההרחבה והסכם הקיבוצי כאמור.

צריך להבין את המשמעות שעומדת מאחורי החלטה זו. למעשה מדובר באחריות אזרחית של מזמין השירות כלפי העובדים שמספקים לו את השירות. על פניו, אנחנו יכולים לומר, שהאחריות מוטלת כל כולה על הספק, אך מאחר ויש מי שנהנה מהשירות, על בסיס יומי או בצורה אחרת, הרי שהוא לא יכול להתכחש לכך, ולא סביר שהעובד יבצע עבורו עבודות בתנאים מסוימים והוא לא יזכה להגנה מצידו בהיבטים של שכר ובהיבטים אחרים.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here