מה בין הליך הוצאה לפועל לבין פשיטת רגל?

המדובר בשני הליכים הנוגעים לחייבים אשר אינם יכולים או אינם משלמים את החובות שהם חייבים. סופו או שיאו של הליך הוצאה לפועל הוא בתשלום החוב. שיאו של הליך פשיטת רגל הוא במתן הפטר לחייב מכל החובות שצבר. במובנים רבים, עדיף לזוכים – מי שהחייב חייב להם כסף – לנקוט בהליך הוצאה לפועל כדי להבטיח את תשלום החוב. מתן ההפטר לפושט רגל משמעו כי נמחקים כל החובות אשר היה חייב בהם. להלן אספנו מעט מידע כללי על ההליכים השונים, לשירותכם.

הליך פשיטת רגל

הליך פשיטת רגל נועד בעיקר עבור אותם אנשים שהם בעלי עסקים או שצברו חובות שהם אינם יכולים עוד להחזיר. על מנת להתחיל את התהליך של פשיטת הרגל יש צורך במעשה פשיטת רגל, שהוא הסימן כי אדם הוא פושט רגל. מעשה זה יכול להיות עצם הפנייה אל בית המשפט בבקשה להכריז על אדם כפושט רגל. מרגע שמתחיל הליך של פשיטת רגל בבית המשפט, מוקפאים כל ההליכים נגד האדם שנועדו לגביית חוב. מאותו רגע לא ניתן עוד לפתוח הליכים חדשים לגביית חובות נוספים. בית המשפט ממנה כונס נכסים לפושט הרגל אשר מרכז את כל רכושו של פושט הרגל כדי למכור אותו ולשלם ממנו את החובות שצבר החייב. בית המשפט גם יקבע את סדר תשלום החובות (את החוב של מי משלמים לפני ושל מי אחרי) ולבסוף על פי החלטת בית המשפט יינתן לפושט הרגל הפטר, שמשמעו כי איננו חייב עוד חובות לאיש. מבחינת החייב, המדובר בפתיחת “דף חדש”, הגם שבמשך התקופה בה מוגדר כפושט רגל איננו יכול לפתוח חברה ומוטלות עליו מגבלות נוספות (איננו יכול להחזיק כ. אשראי וכו’).

הליך לגביית חוב בהוצאה לפועל

מול פשיטת הרגל עומד הליך לגביית חוב באמצעות הוצאה לפועל. תפקידה של הוצאה לפעול – כשמה – להוציא אל הפועל החלטות, פסקי דין וחיובים אחרים אשר מסיבה כלשהי אי אפשר לגבות. המטרה של ההליך היא גביית החוב. אל ההוצאה לפועל ניתן לפנות עם חובות מסוגים שונים, כל עוד אלה חובות מוכחים. מרגע שזוכה פנה אל לשכת ההוצאה לפועל, נפתח תיק ונשלחת הודעת אזהרה לחייב בדבר פתיחת התיק נגדו. מטרתה של הודעה זאת היא להתחיל את ההליך נגד החייב, כדי לגבות את החוב שהוא חייב לזוכה. לרשות החייב עומדים כשלושה שבועות כדי לשלם את החוב, לטעון טענות שונות בפני ההוצאה לפועל ולהתייצב לחקירת יכולת. אם לא ישתף פעולה עם ההליך ולא יתייצב במועדים בהם נדרש בפני ראש ההוצאה לפועל, יכול להינתן נגדו צו הבאה ואז ייעצר ויובא בפני ההוצאה לפועל.

להבדיל מהליך פשיטת הרגל, כאן אין הקפאה של הליכים אחרים והמטרה איננה לתת הפטר, אלא להגיע למצב של החזר מלא של החוב. הוצאה לפועל תייצר תכנית של תשלומים בעזרתה יוכל החייב, במידה ויש בכך צורך, לשלם את החוב במלואו לזוכה.

אם נפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל

נראה כי יש יותר ויותר מקרים בהם בין הדברים הראשונים, שכדאי לעשות לפני הכל חשוב ליצור קשר עם עו”ד. יצירת קשר עם עורך שעוסק בדיני הוצאה לפועל יכולה לסייע לכם לגבות את החוב ובמקרה ההפוך, להימנע מתשלומים מיותרים ו/או מצבים לא נעימים במסגרת הליך ההוצאה לפועל. היוועצות עם עורך דין הבקיא בתחום הוצאה לפועל היא הערובה שלכם לכך שלא תיפגענה זכויותיכם ולהתמודדות מוצלחת עם מצב קשה במיוחד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here