הכל על חקירת יכולת

פעמים רבות, ננקטים הליכי הוצאה לפועל נגד אנשים אשר חייבים כספים רבים. ישנם אנשים אשר מתנהלים נגדם אף מספר תיקים בהוצאה לפועל, כדרכי אכיפה וגביית החובות. ברוב המקרים, נשלחת אל החייב אזהרה מטעם ההוצאה לפועל, בה נכתב כי במידה ואין ביכולתו לשלם את החובות, הוא צריך להגיע אל לשכת ההוצאה לפועל לשם חקירת יכולת. בנוסף, החייב עצמו יכול לבקש חקירת יכולת באמצעות עורך דינו, על מנת להוכיח כי מצבו אינו מאפשר את פירעון החוב. בקשה לצו תשלומים או לאיחוד תיקים על ידי החייב, תגרור גם היא הזמנה אל לשכת ההוצאה לפועל לצורך חקירת יכולת.

מהי חקירת יכולת?

חקירת יכולת מתבצעת כאמור על ידי ההוצאה לפועל, ומטרתה בדיקת מצבו של החייב – מהם ההכנסות שלו, הנכסים שברשותו וכדומה. חקירת יכולת למעשה בודקת האם החייב מסוגל לעמוד בתשלום החוב ובאיזו דרך ישלם את חובו. באזהרה שנשלחת לחייב על ידי לשכת ההוצאה לפועל, נדרש החייב להגיע אל הלשכה לצורך חקירת יכולת תוך תקופה של 21 ימים. חייב שלא יתייצב לחקירת יכולת במועד יראו בו כבעל יכולת המשתמט מתשלום חובו, כך גם לגבי התייצבות ללא המסמכים הנדרשים. אולם אם לא התייצב החייב מסיבות שאינן תלויות בו, לא ייראה כמשתמט מתשלום חובו. בנוסף, במידה וחברה או עסק הוכרזו כמוגבלי אמצעים, אין הכרח כי בעלי העסק יופיעו לחקירת יכולת, שכן עניין יכולתם לעמוד בתשלומים כבר הובהר.

במידה וחייב לא הגיע אל לשכת ההוצאה לפועל לצורך חקירת יכולת במועד שנקבע, לזוכה (האדם לו חייבים את הכסף) יש זכות לדרוש הוצאת צו הבאה נגד החייב.

חקירת יכולת – איך להתכונן?

לפני חקירת יכולת, נדרש החייב למלא שאלון המפרט את היכולת הכלכלית שלו ושל בני משפחתו. בנוסף, על החייב לחתום על טופס ויתור סודיות, המקנה לגורמי ההוצאה לפועל זכות לחקור על נכסיו של החייב, חשבון הבנק שלו וכדומה.

לפני התייצבות לחקירת יכולת, מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום ולהתכונן היטב. מומלץ להגיע עם כל הטפסים אשר יכולים להיות רלוונטיים ליכולתו הכלכלית של החייב, ושייתכן כי יידרשו על ידי ההוצאה לפועל, כמו: תדפיסי בנק המציגים יתרת חובה, קרנות פנסיה, תלושי משכורת, חשבון טלפון, חשמל, כבלים, רישיון רכב במידה ויש, תשלומי ארנונה וכדומה. במידה והחייב משלם מזונות, עליו להציג הסכם גירושין עם פסק דין לגבי סכום המזונות.

רצוי מאוד להגיע למעמד חקירת יכולת מלווים בעורך דינכם, על מנת שתוכח יכולתכם בצורה הטובה ביותר עבורכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here